1. înfiintare, structura organizatorica, atributii, relatii de cooperare

Ca serviciu de specialitate, în cadrul Directiei Taxe si Impozite Locale, Serviciul Executare Silita a fost înfiintat prin HCL 797/21.12.1999 în structura : 1 sef serviciu, 7 inspectori de specialitate cu pregatire economica si juridica, 3 inspectori cu studii medii si 1 jurist cu activitati exclusive în materie de executare silita .

încadrarea efectiva a serviciului s-a facut în luna februarie 2000 , mai putin functia de jurisconsult , iar dupa mai multe mutari si detasari de personal , acesta este încadrat în prezent cu 10 angajati; dintre care 7 cu studii superioare si 3 cu studii medii.

în cadrul serviciului mai functioneaza un numar de 13 remizieri angajati cu contracte civile si salarizati cu procente din realizari, în special pentru recuperarea categoriilor de amenzi ce se fac surse de venit la bugetul local ( de circulatie, R.A.T.U.C. etc.) .

Serviciul executare silita are ca obiect de activitate colectarea prin executare silita a debitelor la bugetul Consiliului local Cluj-Napoca provenind din impozite, taxe, contributii, amenzi si alte venituri bugetare, precum si a accesoriile acestora, respectiv dobânzi, penalitati si penalitati de întârziere.

Serviciul executare silita realizeaza, prin angajatii care îl încadreaza, denumiti în lege executori fiscali (art.134 al.1 din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, urmatoarele atributii:

-foloseste, succesiv sau concomitent, pentru colectarea veniturilor bugetare de la debitorii rau platnici, modalitatile de executare silita stabilite de lege, respectiv:

- organizeaza valorificarea bunurilor mobile si imobile sechestrate în cadrul executarii silite a debitorilor;

Conform prevederilor art.95 din actul normativ citat, în îndeplinirea atributiilor de serviciu functionarii publici din cadrul organelor fiscale sunt investiti cu exercitiul autoritatii publice si beneficiaza de protectie potrivit legii, iar executorii fiscali sunt împuterniciti în fata debitorilor si tertilor prin legitimatia de executori fiscali si delegatie emisa de organul de executare silita (pâna în prezent nu au existat astfel de legitimatii).

în exercitarea atributiilor ce le revin pentru aplicarea procedurii de executare silita, executorii fiscali din cadrul Serviciului Executare Silita pot solicita documente contabile si sa intre în orice incinta a debitorilor, persoane juridice, în toate încaperile în care se gasesc bunuri sau valori ale acestora ori ce reprezinta domiciliul sau resedinta persoanelor fizice, în zilele, între orele si celelalte conditii prevazute de lege.

Serviciul Executare Silita, în îndeplinirea atributiilor, coopereaza cu organele de politie, bancile, institutiile ce gestioneaza registre publice sau altele asemenea ori alte persoane juridice sau fizice care sunt obligate sa furnizeze de îndata în scris datele si informatiile solicitate, în vederea aplicarii procedurii de executare silita, fara perceperea de taxe, tarife, comisioane sau alte sume. De asemenea, organele de politie, jandarmerie si alti agenti ai fortei publice au obligatia sa dea concursul la cerere, în îndeplinirea, potrivit legii, a activitatii de executare silita.

  1. Comisii de specialitate

în scopul valorificarii bunurilor mobile si imobile prin licitatie publica sa constituit comisia de valorificare prin vânzare la licitatie publica a bunurilor sechestrate, compusa din 3 membrii conform art.158 alin.2 din Codul de procedura fiscala.

Comisiei pentru valorificarea prin vânzarea la licitatie publica a bunurilor mobile si imobile sechestrate este comusa din urmatoarele persoane :

-Victor Radoi-presedinte

-Horatiu Curut- membru

-Trita Marius- membru

Procedura de valorificare se declanseaza , fara efectuarea altei formalitati, atunci când creanta fiscala nu este stinsa în termen de 15 zile de la data încheierii procesului-verbal de sechestru, cu exceptia situatiilor în care, potrivit legii, s-a dispus desfiintarea sechestrului, suspendarea sau amânarea executarii silite.

Vânzarea bunurilor sechestrate se face numai catre persoane fizice sau juridice care nu au obligatii fiscale restante cu exceptia obligatiilor fiscale pentru care s-au acordat, potrivit legii, reduceri, amânari sau esalonari la plata.

Licitatia se tine la locul unde se afla bunurile sechestrate sau la locul stabilit de organul de executare, dupa caz.

Pentru participarea la licitatie ofertantii depun, cu cel putin o zi înainte de data licitatiei, urmatoarele documente:

a)oferta de cumparare;

b)dovada platii taxei de participare, reprezentând 10 % din pretul de pornire a licitatiei ;

c)împuternicirea persoanei care îl reprezinta pe ofertant;

d)pentru persoanele juridice de nationalitate româna, copie de pe certificatul unic de înregistrare eliberat de oficiul registrului comertului;

e)pentru persoanele juridice straine, actul de înmatriculare tradus în limba româna;

f)pentru persoanele fizice române, copie de pe actul de identitate;

g)pentru persoanele fizice straine, copie de pe pasaport;

h)dovada, emisa de organele fiscale, ca nu are obligatii fiscale restante fata de acestea.

Ofertele de cumparare pot fi depuse direct sau transmise prin posta. Nu se admit oferte telefonice, telegrafice, transmise prin telex sau telefax.

Persoanele înscrise la licitatie se pot prezenta si prin mandatari care trebuie sa îsi justifice calitatea prin procura speciala autentica. Debitorul nu va putea licita nici personal, nici prin persoana interpusa.

în cazul platii taxei de participare la licitatie prin decontare bancara sau prin mandat postal, executorul fiscal va verifica, la data tinerii licitatiei, creditarea contului curent general al Trezoreriei Statului indicat de organul de executare pentru virarea acesteia.

în situatia în care plata taxei de participare la licitatie se efectueaza în numerar, dovada platii acesteia o constituie documentul eliberat de unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului.

Pretul de pornire a licitatiei este pretul de evaluare pentru prima licitatie, diminuat cu 25 % pentru a doua licitatie si cu 50 % pentru a treia licitatie.

Licitatia începe de la cel mai mare pret din ofertele de cumparare scrise, daca acesta este superior celui prevazut la alin. (8), iar în caz contrar va începe de la acest din urma pret.

Adjudecarea se face în favoarea participantului care a oferit cel mai mare pret, dar nu mai putin decât pretul de pornire. în cazul prezentarii unui singur ofertant la licitatie, comisia poate sa îl declare adjudecatar daca acesta ofera cel putin pretul de pornire a licitatiei.

în termen de 5 zile de la data întocmirii procesului-verbal de licitatie, organul de executare va dispune în scris restituirea taxei de participare participantilor care au depus oferte de cumparare si nu au fost declarati adjudecatari, iar în cazul adjudecarii taxa se retine în contul pretului. Taxa de participare nu se restituie ofertantilor care nu s-au prezentat la licitatie, celui care a refuzat încheierea procesului-verbal de adjudecare, precum si adjudecatarului care nu a platit pretul, retinându-se în contul organului de executare pentru acoperirea cheltuielilor de executare silita.

Vânzarea la licitatie a bunurilor sechestrate este organizata de o comisie condusa de un presedinte.

Comisia de licitatie verifica si analizeaza documentele de participare si afiseaza la locul licitatiei, cu cel putin o ora înaintea începerii acesteia, lista cuprinzând ofertantii care au depus documentatia completa de participare.

Ofertantii se identifica dupa numarul de ordine de pe lista de participare, dupa care presedintele comisiei anunta obiectul licitatiei, precum si modul de desfasurare a acesteia.

La termenele fixate pentru tinerea licitatiei executorul fiscal va da citire mai întâi anuntului de vânzare si apoi ofertelor scrise primite pâna la data prevazuta la art. 157 alin. (7).

Daca la prima licitatie nu s-au prezentat ofertanti sau nu s-a obtinut cel putin pretul de pornire a licitatiei conform art. 157 alin. (8), organul de executare va fixa un termen în cel mult 30 de zile, în vederea tinerii celei de-a doua licitatii.

în cazul în care nu s-a obtinut pretul de pornire nici la a doua licitatie ori nu s-au prezentat ofertanti, organul de executare va fixa un termen în cel mult 30 de zile, în vederea tinerii celei de-a treia licitatii.

La a treia licitatie creditorii urmaritori sau intervenienti nu pot sa adjudece bunurile oferite spre vânzare la un pret mai mic de 50 % din pretul de evaluare.

Dupa licitarea fiecarui bun se va întocmi un proces-verbal privind desfasurarea si rezultatul licitatiei.